Retail verkooptraining: Eén op hoeveel verkoop jij?

Richmond Training B2C Tom Richmond winkel verkoop

Als retailverkoper wil je natuurlijk weten hoe goed je bent in verkopen en welke verkooptechnieken effectief zijn.  Toch? Hoe kom je daar nu achter?

Een zeer goed hulpmiddel is het bijhouden van hoe vaak je verkoopt. Dit noemen we in verkoop de Conversie. Dit betekent omzetting en drukken we uit in een %. Dus je houdt bij ‘ik spreek een klant aan en ik verkoop’. Of ‘ik spreek een klant aan en die kijkt nog even verder’.

In het eerste geval is je conversie 100%. In het tweede geval 0%. Zo kun je aan het eind van jouw verkoopdag eenvoudig zien hoe je gescoord hebt. METEN = WETEN.

Waarom is het nou zo belangrijk om je conversie bij te houden?

  • je ziet hoe succesvol je bent;
  • je kunt gericht moderne verkooptechnieken testen en kijken welke voor jou het beste werkt;
  • je kunt jezelf vergelijken en zo kijken wie van jouw collega’s het meest effectief is en vooral kijken wat hij of zij anders doet;
  • er ontstaat competitie, wat voor echte verkopers een geweldige stimulans is.

Wanneer ik tijdens retailtrainingen, als Slim verkopen conversie ter sprake breng, blijkt men dit begrip vaak niet te kennen en ook niet bij te houden hoe succesvol de verkoopgesprekken zijn.

Herkenbaar? Kende jij het begrip conversie?

En hoe vaak weten retailers het antwoord denk je? In precies 0 (!) keer weet men het (exact). Een enkele retailer werkt met tellers bij de deur en tellen van het aantal kassabonnen. Tis een begin maar niet het meest effectieve wat je kunt doen.

Het blijft mij verbazen hoe weinig commercieel en resultaatgericht winkelverkoop wordt geleid. Hoe kun je je immers jouw resultaten verhogen wanneer je ze zelfs niet kent?

Conversie is één van de meest accelererende meetcijfers die je in kunt zetten. Vandaar het beeld van de raketten. Wanneer jij jouw conversie gaat bijhouden schiet die omhoog.

Welke conversie is het eenvoudigst en meest effectief om bij te gaan houden?

Houd vanaf nu bij hoeveel consumenten je aanspreekt en aan hoeveel je op dat moment verkoopt. Dus actief aanspreken in de winkel en de opdracht (in dat gesprek) verkrijgen. Heel eenvoudig in een notitieboekje. Of zet een flip-over in de kantine neer waar alle verkopers hun conversie op aangeven. Heerlijk die competitie (beetje on-Nederlands aan het worden maar werkt geweldig).

Welke conversies kun je bijhouden?

  • aantal consumenten na een folderverspreiding;
  • aantal herhaal consumenten na een folderverspreiding;
  • bezoekers na een E-mail actie;
  • afspraken maken met een belactie;
  • omzetten van kijker naar koper;
  • maken afspraak voor een volgend bezoek (voor producten die men niet in éénmaal koopt);
  • offerte aanvraag;
  • binnengehaalde offertes (pak de offertemap er maar bij);
  • maken van een vervolgafspraak voor bespreken offerte (offertes zonder deze afspraak opsturen doen we toch niet hè!);
  • ..

Welke conversie heb jij? Welke ga je bijhouden? Wil je hieronder reageren en indien je die hebt een vervolgvraag stellen? Kunnen we die een volgende maal beantwoorden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.