Doe NIET wat de klant je vraagt (of toch wel?)

[breadcrumb]
“Heb jij voor mij zo’n belscriptje voor cold call?” vroeg Peter, een ‘oude’ relatie mij telefonisch. Leuke opening toch? Tja en wat moet je dan met zo’n vraag? Script opsturen en klaar?

Als trainer ben je als het goed is altijd bezig met de vraag achter de vraag. Dus de beroemde Tom Richmond vraag Vanwaar jouw vraag (VJV of VUV voor cursisten) stelde ik meteen. Wat bleek? Zij moesten koud gaan bellen! Dat is voor hen een nieuwe competentie (en we weten allemaal dat koud en zelfs lauw bellen één van de moeilijkste verkooptakken van sport is). Het moet in één keer goed, wat zeg je, hoe bouw je een gesprek op, hoe ga je om met afhouders en vooral: hoe maak je de bezoekafspraak zinvol. En helpt het dan echt wanneer je een belscript hebt? We weten allemaal hoe irritant de call centers vaak blind vasthouden aan hun verplichte teksten. “Ik weet genoeg, dank voor uw hulp.”. Gevolgd door een monotoon “Kan ik nog meer voor u doen?” (zucht). De kopje koffie afspraak was al gauw gemaakt en in het gesprek stelde ik een gerichte praktijktraining voor om het echt te leren. Ipv een belscript voor te lezen. Zeker wanneer je als onderneming jouw prospects serieus neemt een must.

Mooie oplossing toch? Drie partijen blij (wie is de derde?).

Succes in de verkoop, Tom Richmond

Meer weten over acquisitie? Lees hier verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.