Online trainen
De moderne en meest effectieve vorm voor praktische training op houding, gedrag en vaardigheden.
Online trainen: de effectieve succesformule
Online trainen
Waar we begin dit jaar nog in zaaltjes de trainingen verzorgden, heeft een goed ontwikkeld en getraind virus (RNA van 29.000) ons gedwongen tot training op (veilige) afstand. In elk geval voorlopig en met vele verplichte thuiswerkers is het essentieel om de ontwikkeling op houding, gedrag en vaardigheden mogelijk te maken.
Inmiddels ben ik ook in deze vorm ervaren en is mijn lichte scepsis geheel verdwenen. Kun je via je scherm goed contact maken, de vereiste leerinteractie verkrijgen en deelnemers blijven boeien?
Volmondig ja, Online trainen werkt perfect.
Alle deelnemers zijn zeer enthousiast over deze zeer gefocuste vorm van training vanuit hun eigen werkplek.
Online trainen: maximale aandacht en effectiviteit in persoonlijke ontwikkeling.
In welke vorm doen we het Online trainen? Plan van Aanpak.
ø-meting
Vooraf beluister ik p.p. 2-3 opgenomen gesprekken zodat ik u een gericht advies kan geven over het huidige niveau. Kan zowel separaat (“Hoe doen ze het nou?”) eventueel gevolgd door Online Trainen als geïntegreerd, dus voorafgaand aan de Online training.
Of ik bel met de deelnemers om een goed beeld te krijgen van hun werkwijze en uitdagingen waar zij voor staan.
wikitom: parate kennis eerst op niveau!
Geweldige ervaring met de Online training van Tom, maximale aandacht omdat we met z’n drieën waren, zat gewoon thuis achter m’n bekende werkplek, geen collega’s op de achtergrond die me konden afleiden, meteen aan de slag zonder te hoeven reizen, in één woord SUPER.
Cursiste training Omgaan met Agressie
Voordat we met Online trainen starten:
- de deelnemers nemen wikitom door en zorgen zo voor het aanbrengen en versterken van de vereiste content (vaardigheden dus WAT en HOE zeg je het);
- vervolgens nemen we een toets af om te bepalen of de parate kennis ruim voldoende is.
Groepsgrootte 2-3, wanneer er modelges
Om te kunnen oefenen in modelgesprekken (zowel telefoon als oog in oog (ook online!)) zijn 2 -3 deelnemers nodig. Kijken en luisteren hoe anderen het doen activeert onze spiegelneuronen hetgeen lerend werkt, dat is het voordeel van drie deelnemers.
Manager doet natuurlijk mee
Meekijken naar hoe uw medewerkers het doen kan en is na de eerste sessie zeker aan te bevelen, omdat u dan inhoudelijk kunt aanvullen.
Tijd – korte intensieve sessies
2 deelnemers | 2 uur per sessie |
3 deelnemers | 2,5 uur per sessie |
Locatie – vertrouwd voor maximale focus op de gesprekken
Deelnemers zijn thuis of op hun werkplek.
Aantal sessies
Dit is afhankelijk van de training.
Online training |
Bestemd voor |
Aantal sessies |
Commerciële binnendienst | Allen die telefonisch diensten/producten adviseren en dienen te verkopen | 4 (3+1) |
Receptioniste | Receptioniste die telefonische contact heeft met burgers, cliënten, klanten, patiënten, enz. | 3 (2+1) |
Omgaan met Agressie | Allen die helaas te maken hebben met de soms ongecontroleerde emoties van de buitenwereld. | 3 (2+1) |
Telefoontraining | Allen die telefonisch zowel interne als externe contacten heeft. | 3 (2+1) |
Omgaan met Agressie | Idem alleen balie. | 2,5 (2+0,5) |
Winkelverkoop | Retail verkopers | > 3 |
B2b verkoop | B2b verkopers van diensten en/of producten | > 6 |
Offertes en aanbestedingen | BID managers, b2b verkopers, commerciële binnendienst, salesmanagers | >4 |
Programma (cliënt afhankelijk)
- moderne telefoon etiquette (buitenlijn, aangekondigde lijn);
- diverse gespreksstructuren (E-R-S, A5, LSD);
- het belang van de StartRT en AfVinkVraagRT;
- commerciële aanpak; de 8B’sRT, CoS123RT en nog veel meer;
- welke drie vormen van agressie zijn er, hoe herken je zo en vooral hoe ‘pak je de klant aan’;
- verkooptechniek van A-Z voor retailverkopers, strategisch en slim jouw klanten blij maken;
- verkooptechniek van A-Z voor b2b verkopers, strategisch en slim jouw klanten blij maken;
- offertes: opbouw, structuur, taalgebruik, overtuigingskracht, foute en juiste woorden, 5 stappen
- aanbestedingen: pva, team samenstelling, timing, pve, strategie, structuur, taalgebruik, overtuigingskracht, foute en juiste woorden
Voordelen
- door het aantal deelnemers (<6) veel meer individuele aandacht en tijd voor vragen;
- iedereen krijgt de kans te oefenen hetgeen het meest leerzaam is – zwemmen leer je niet vanaf de tribune;
- de werkplek (thuis of kantoor) is trainingsplek dus geen reistijd – tijdwinst;
- idem, dus niet de noodzaak er eerder te zijn – tijdwinst;
- vertrouwde omgeving dus maximaal ‘echt’ – men werkt thuis en vanachter hun PC/laptop doen we de online training;
- geen kosten voor de locatie;
- we werken met opdrachten die de deelnemers tussen de sessies uitwerken waardoor de tijdinvestering kleiner is;
- snel kunnen starten omdat het instap aantal deelnemers slechts 2 is.
Nadelen
- dagje-uit-ervaring in een zalencentrum of hotel.
4 gedachten over “Online trainen”
Mijn verwachtingen waren praktische tips en kritisch kijken naar mijn eigen stijl.
De praktische tips zijn gegeven. Ik heb mijn eigen stijl goed kunnen beoordelen.
De manier van presenteren was lekker onorthodox, heel direct.
Aan manier van presenteren hoeft niets veranderd te worden.
Ik geef een acht voor de online presentatie.
De online training is mij prima bevallen, je werkt in kleinere groepjes dus je krijgt meer aandacht.
Vond het nog wel even spannend via Teams maar dat viel uiteindelijk reuze mee. De oefengesprekken vond ik nog wel lastig.
Je krijgt goede handvaten aangereikt die je goed kunt toepassen in de praktijk.
Ik vond het erg fijn om aan deze cursus te mogen deelnemen
• wat waren je verwachtingen over online trainen;
• wat sprak je het meest aan in de uitvoering;
• welk cijfer geef je voor de online training.
1. Ik had er niet echt een positieve gevoel over. In de zin van dacht dat het niet goed zou gaan. Namelijk slechte verbinding etc…maar het ging prima.
2. Het was heel duidelijk kleine groep en je verfrissend
3. Ik geef zeker een dikke 8,5.
Het online trainen is mij prima bevallen!
De groepen zijn kleiner, dus meer persoonlijke aandacht.
Tevens vond ik het minder eng om oefengesprekken te doen.