A5: Afsluittechnieken om klanten blij te maken
ABC always be closing
Het afronden van de aankoop is na een professioneel verkoopgesprek een logische en vereiste stap. Je hebt de 8B's helder en nu volgt het blij maken van de consument.
Als je het niet doet ontstaat een 'stukje' frustratie en doe je het te agressief krijg je dit resultaat.
Werkende en bewezen afsluittechnieken:
Begin er mee!
- wanneer wilt u er van genieten
- wanneer wilt u hem gaan gebruiken
- leg ons stappenplan uit en vraag hierop akkoord: VERKOCHT en de rest volgt vanzelf; zo doen we het en niet anders, take it or leave it, aan je specialist vraag je toch ook geen offerte;
Aftasten, zijn ze zover?
- Hoe vindt u ...?
- Wat spreekt u het meest aan in ...
Afsluiten:
- Wanneer wilt u dat wij uw .... komen afleveren?
- Wilt u dat wij uw ... komen bezorgen of neemt u ... liever meteen mee?
- Welke heeft u het liefst: A of B die als voordeel voor u ... heeft?
- Onze bezorger Henk kan bij u maandag of woensdag komen: wanneer komt het u het beste uit?
- Prima, dat is het [hoofdproduct] dan nu de [accessoires].
- Fijn, loopt u mee naar de kassa?
- Hoe wilt u afrekenen: contant of liever pinnen?
- Mooi, dan vul ik graag uw gegevens in.
- Wanneer spreken we af voor de ...?
- Welke wordt het?
- ...
Zij of hij die niet kan afsluiten, [maak deze zin af].
Heel veel succes met het gelukkig maken van de consument, want stel dat je niet afsluit en zij onverrichter zaken thuiskomen, zijn ze dan blij?
Een gedachte over “Samenvatting A5 Afsluittechnieken”
laat de deur “commercieel gezien” altijd op een kier staan voor een klant, zodat deze naar huis kan gaan zonder gekocht product!