Casus – praktijksituatiebeschrijving

Casus - praktijksituatiebeschrijving

Zodat jij optimaal kunt oefenen en straks je resultaten gaat boeken.

Om modelgesprekken echt te maken en zo reëel te kunnen oefenen is het nodig dat je cases paraat hebt. Dit zijn praktijkgesprekken die je - het liefst - nog gaat voeren, zodat je optimaal voorbereid bent.

Inhoud case:

  • organisatie
  • contactpersoon
  • functie
  • wat is de reden dat je juist deze case hebt gekozen
  • wat is de situatie/klantvraag/probleem
  • welke weerstanden verwacht je
  • welke rol moet jouw gesprekspartner (tijdens de oefening) aannemen (prater/zwijger/veel weerstand/...)
  • welk doel heb jij, wat wil jij als uitkomst
  • wat is je plan B
  • wat wil je leren in deze case

Zorg dat je er per trainingssessie minimaal twee cases bij je hebt.

Voor de offerte/tender training zijn praktische en herkenbare casuïstiek - aanvragen essentieel. Maak ze zo reëel en uitdagend mogelijk. Welke fouten maken je mensen geregeld? Wat vergeten zij te vaak? Verwerk dit in de aanvraag. Zo gaan ze echt leren.

Offerte en/of tender aanvraag:

  • organisatie
  • contactpersoon
  • functie
  • wat is hun aanleiding
  • wat is de situatie/klantvraag/probleem
  • wat is onze leverhistorie
  • wie van onze concurrenten levert ook
  • wie van onze concurrenten doen mee
  • welke fouten hebben wij (in het verleden) gemaakt
  • wie is de DMU
  • wat zijn subjectieve eisen en wensen van de DMU (per persoon/functie)
  • idem wat zijn subjectieve eisen en wensen van de gebruikers (per persoon/functie)
  • hoe is onze relatie
  • wat wil je dat ze leren in deze case

Aanvullend bij een tenderaanvraag:

  • deelvragen van de tenderaanvraag
  • structuur en inhoudsopgave
  • visiedeel