Samenvatting Horeca training

WikiTom Horeca training

Alle relevante info bij elkaar

Vakmanschap, ken je aanbod

  • ken de antwoorden op de meest gestelde vragen;
  • weet welke producten de juiste combinatie vormen;
  • vertel uit jezelf over ons unieke aanbod.

Gastvrijheid, verwelkom iedereen

  • Goedemorgen/middag/avond (geen HALLOOOOOOO aub), Welkom! bij …. Ik ben … uw gastvrouw/heer;
  • kijk bezoekers bij binnenkomst aan en begroet hen – liefst persoonlijk (naam);
  • zorg dat zij SNEL een tafel of tijdelijke plaats aan de bar krijgen;
  • begin met een gericht sociaal praatje;
  • noteer meteen het eerste drankje met een open vraag: wat wilt u drinken?

De keuze, maak er een compleet feest van

  • kijk allen aan en maak contact;
  • neem een open houding aan en kijk vriendelijk;
  • stel open vragen (“Wat wilt u graag drinken”, “Welke keuze hebt u al gemaakt?”, “Wat wilt u graag eten?”, enz.);
  • Cross-selling (wat hoort bij wat, “Welke wijn wilt u er graag bij drinken?”) en selling-up, “Wilt u een enkele of liever een dubbele espresso?", “Wij hebben puur bronwater, lekker voor de dorst, wilt u met of liever zonder prik?”;
  • herhaal tussendoor en aan het eind het bestelde, kijk daarbij de gasten aan en wacht op “ja”;
  • laat weten wanneer het wat langer duurt;
  • kom geregeld langs of maak contact en vraag waar men nog behoefte aan heeft of wat men (extra) wil: Hoe smaakt het”, “Wat heeft u nog nodig?”;
  • het nagerecht: “Wat wilt u als nagerecht?”.

Ken je gast, maak het persoonlijk

  • herken je gast, noem hen bij naam, refereer aan eerder bezoek;
  • vraag iets over hun bezigheid en handel op de juiste manier (zakelijke bijeenkomst);
  • weet wie wat besteld heeft;
  • licht voor uitserveren toe wat men krijgt;
  • kijk de gast bij het uitserveren bewust aan en eerst de dames, please. …
  • ipv “Eet smakelijk” (FOUT) zeg “Geniet ervan!”.

Zakenlunch, we weten hoe het hoort

  • begroet de gasten met alle egards;
  • noem de organisator bij naam en stel jezelf voor;
  • vraag hoe zij willen worden geholpen en of je mag onderbreken.

Klachtenopvang, doe niet moeilijk

  • laat mensen stoom afblazen, kijk en luister;
  • zeg dat je het vervelend voor hen vindt, dat het je spijt dat het zo gegaan is, bied je excuses aan, knik begrijpend, enz.;
  • vraag hen wat zij willen of doe een concreet voorstel: GEEF MEER DAN MEN VERWACHT ALS DE KLACHT TERECHT IS;
  • check of het (nu wel) goed gegaan is.

De rekening, leg uit

  • teken een smiley op de rekening;
  • schrijf er dank u wel op;
  • vraag hoe het gesmaakt heeft of hoe men het bij ons ervaren heeft;
  • neem door wat men heeft gedronken en/of genuttigd;
  • let op bevestiging.

Het afscheid, voorschot op het volgende bezoek

  • dank voor het bezoek;
  • begeleid naar de deur;
  • neem persoonlijk afscheid;
  • “Tot de volgende keer bij ….!”

3 gedachten over “Samenvatting Horeca training

  1. De cursus was heel leuk en vooral heel leerzaam. Ik heb dingen die ik voorheen altijd zei (hallo en eet smakelijk) al bijna uit het dagelijkse gebruik kunnen halen, soms schiet het er nog wel eens uit, maar dan word je er door andere op gewezen! Persoonlijk heb ik veel aan de cursus gehad!

  2. Tom geeft een hele inspirerende cursus. Ons team is weer helemaal enthousiast en blijft ook nog steeds bezig met de tactieken die geleerd zijn. Door zijn enthousiasme blijft het geleerde ook erg goed hangen. Ik vind het zeker een aanrader!

  3. De samenvatting is mooi overzichtelijk, onze eigen samenvatting is nog wat uitgebreider.
    Die van het “pure bronwater, lekker voor de dorst, wilt u met of zonder prik” is wel een goeie! Ga ik onthouden.
    Bij het nagerecht geef ik ze het liefst de keuze door deze zin: “Kan ik jullie nog blij maken met een lekker ijsje of hebben jullie liever een kopje koffie?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.