Bewustzijn |
Toekomstbeeld > Realiteits toetsing > Opties > Acties |
Verantwoordelijkheid |
Vragen voor bewustwording, een nieuwe kijk op de zaak
- Als je in jouw ogen goed werk aflevert, hoe ziet dat er dan uit?
- Wat zijn aspecten van kwaliteit in jouw werk?
- Wat is in de ogen van onze klant/jouw klant kwaliteit?
- Als jij klant was van onze organisatie, wat zou je dan zeggen over onze kwaliteit?
- Wat maakt dat jij tevreden naar huis toe gaat?
- Hoe kun je je werk veranderen zodat je vaker tevreden naar huis toegaat?
- Wat zijn de verschillende taken die jij uitvoert?
- Geef jezelf een cijfer voor deze taken van 1-10.
- Welke van deze taken ga je verbeteren?
- Welke aspecten bepalen de kwaliteit van de samenwerking in ons team?
- Geef hier punten voor.
- Welke aspecten ga jij verbeteren?
- Waar let je op, terwijl je aan het werk bent, om in de gaten te houden of het goed gaat?
- Wat ga je structureel en radicaal in je eigen werk verbeteren?
Vragen voor verantwoordelijkheid, de keus krijgen en nemen
- Wie is/zijn volgens jou verantwoordelijk voor dit resultaat, deze taak, het realiseren van deze doelstellingen, de sfeer van de samenwerking, de kwaliteit van de communicatie, enz., enz.
- Welke acties neem je vanwege je verantwoordelijkheid?
- Uit welke acties blijkt jouw verantwoordelijkheid?
- Waar houdt jouw verantwoordelijkheid op?
- Als je medeverantwoordelijk bent, van wie verwacht je dan initiatief?
- Op welke bijdrage kan de initiatiefnemer dan rekenen?
- Als je naar je eigen situatie kijkt, in welke mate heb je dan het gevoel dat je eigen keuzes kunt maken?
- Hoeveel keus heb je?
Doel vragen, SMART
- Wat wil je op de lange termijn bereiken (zonder beperkingen)?
- Hoe ziet de werkelijkheid eruit als je je doel bereikt hebt?
- Omschrijf je toekomstbeeld.
- Hoe weet je dat je je doel bereikt hebt?
- Hoe ga je meten dat je je doel bereikt hebt?
- Hoe ziet de situatie eruit als dat probleem is opgelost?
- Hoe uitdagend is dat doel voor jou?
- Sta je jezelf toe om het als een doel te zien?
- Hoe realistisch is je doel?
- Hoeveel tijd, energie, middelen heb je nodig om je doel te bereiken?
- In hoeverre heb je dat ervoor over?
- Wanneer wil je je idee gerealiseerd hebben?
Waarmee kan je hoofd vol zitten?
- angst
- gebrek aan zelfvertrouwen
- zelfveroordeling
- slechte concentratie
- te veel moeite doen
- weinig wil om te presteren
- perfectionisme
- te veel over jezelf nadenken
- gevoel van mislukking
- kwaad worden
- verveling
- verwachtingen
- jezelf teveel opjutten
Vragen naar de realiteit, voorbij roze bril en grauwsluier
- Wat gebeurt er (wat, wanneer, waar, hoeveel, hoe vaak)?
- Wat heb je tot nu toe gedaan?
- Wat is daarvan het resultaat?
- Wie zijn nog meer betrokken (behalve jij)?
- Wie is verantwoordelijk?
- Welke dingen kunnen verkeerd gaan?
- Wat gebeurt er dan met jou?
- Welke consequenties heeft dat voor jou?
- Wat gebeurt er dan met andere betrokkenen?
- Wat zijn obstakels op weg naar je doel?
- Wat houdt je tegen om in actie te komen?
- Waar ben je onzeker over?
Opties en actie vragen
- Wat wil je doen?
- Wat voor mogelijkheden zie je?
- Welke andere mogelijkheden zijn er?
- Wat zou er gebeuren, wat voor mogelijkheden ontstaan er wanneer deze belemmering er niet zou zijn?
- Wat zijn de voor- en nadelen?
- Welke combinaties van mogelijkheden zijn interessant?
- Wie zou je kunnen helpen?
- Wat zijn bepalende sleutelfactoren voor slagen of falen?
- Welke alternatieven brengen het eindresultaat het meeste dichtbij?
- Wat ga je doen?
- Wanneer ga je dat doen?
- Welke obstakels kun je tegenkomen?
- Hoe ga je die aanpakken?
- Wie moet je informeren over je actie?
- Welke ondersteuning heb je nodig?
- Hoe en wanneer ga je die mobiliseren?
- Hoe zeker ben je dat je de afgesproken acties inderdaad en op tijd zal uitvoeren uitgedrukt op een schaal van 1-10?
- Welk concrete gedrag helpt jou je doelstellingen te halen?
- Hoe kun je jouw cijfer met een punt verhogen?
(c) Willem Verhoeven & Henk IJsselsteijn