Online winkelen is slechts mager succes

online winkelen blog tom richmond training

door Richard van de Crommert

AMSTERDAM – Nederlanders lopen bij lange na niet zo warm om online te winkelen dan in de ons omliggende landen.

Hoewel de online verkopen in Nederland elk jaar stijgen en dit jaar de omzetgrens van €10 miljard is doorbroken, komt volgens internationale cijfers in ons land de online winkelomzet als percentage van de totale omzet uit op slechts 4,2%. De meest succesvolle winkels horen tot Ahold, RFS, Apple/iTunes of Zalando.

Achterhoede

Dit schrijft ABN Amro in het rapport ’Retailer van de toekomst’ dat vandaag wordt gepresenteerd. Nederland zit Europees gezien daarmee nog steeds in de achterhoede als het gaat om online winkelen.

De sterke Nederlandse positie wat beteft internetgebruik en het gebruik van smartphones vertaalt zich dus niet in een koppositie ten aanzien van online winkelen. Het tegendeel is het geval. In landen als Duitsland (5,1%), Frankrijk (5,5%) en het Verenigd Koninkrijk (9,5%) is het vergelijkbare percentage substantieel hoger.

Winkeldekking

Dat komt volgens ABN doordat Nederland een enorm hoge winkeldekking heeft. Het aantal winkels per vierkante meter ligt in ons land heel hoog, veel hoger dan in de rest van Europa. „Dit reduceert de prikkel tot online winkelen”, stellen de onderzoekers.

Daarnaast wijzen de economen erop dat Angelsaksische consumenten gewend zijn aan het gebruik van creditcards. Duitse consumenten maakten op hun beurt al veel vaker gebruik van postorderbedrijven dan in ons land gebeurde.

 

Bron: De Telegraaf

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.