Afgelopen week waren we een weekje in Duitsland. In zo’n bungalowpark, je kent het wel. All inclusive heeft hier ook zijn intrede gedaan dus we hebben geen honger geleden. Drie kilo extra op de terugreis. Dhuss.
Op de thuisgestuurde pasjes na was het park gedateerd, met vrolijk bladderende verf op de balkons, bruine en gebarsten vloertegels en meer achterstallig onderhoud. De inhaalslag is wel ingezet, het restaurant was al opgeknapt en bij het zwembad waren ze ook druk bezig. Je kon zien dat ze er weer werk van maakten. Maar wat als ze iets eerder aandacht hadden besteed aan hun onderhoud? Dan had er nu niet uitgezien, zoals het er uit zag. Dan was het minder werk geweest en had het waarschijnlijk ook minder geld gekost. Het betrof niet alleen het onroerende goed. Ook het ‘roerende goed’ liep niet helemaal synchroon met hedendaagse gastvriendelijkheid. Zo sprak in het restaurant de serveerster zich na mijn begroeting nogal klagerig uit over het slechte weer en de vooruitzichten. Ken je dat? Goed bedoeld natuurlijk, alleen is dat wat je als toerist wilt horen? In alles wat we meemaken geldt dat we positief gedrag waarderen en tijdens ontspanning liever geen slecht nieuws willen horen. Van de receptie moesten we allerlei zaken. U moet uw zwembadpasje bewaren, kijk maar het staat op het apparaat! en u mag geen drank uit het restaurant meenemen dat moet u daar laten. Het moet toch zo zijn dat je thuisgekomen aan ieder die het wil horen vertelt hoe geweldig het was, met naam en toenaam? Dat levert gasten en geld op. Ambassadeurs willen we!
Tja je voelt de trainingsbui al hangen natuurlijk: investeer in je personeel en train hen in gastgedrag. Toon belangstelling voor je gasten, spreek ze actief aan en let op je taalgebruik. Nog een tip voor de horeca: zeg iets positiefs tegen je gasten en houd het mindere liever voor je, het levert je blijde gasten op en … veel meer fooi.
Meer weten over horeca? Check deze tips.
Wat voor recente ervaringen heb jij?
Succes van de week, Tom Richmond